Kunstbilde

Max Klinger (1857-1920)
Etsning, akvatint og håndkolorering, 40 x 50 cm (hele arket, selve bildet c. 20 x 30 cm), privateie.

Tysk titel: Penelope webend

Som grafiker sies det at Max Klinger var spesielt inspirert av først og fremst Goya, men også av sin landsmann Adolf von Menzel.

Motivet er hentet fra Homers Odysséen, der hovedpersonen Odyssevs tilbringer ti år med å innta Troja, og deretter bruker uhorvelig lang tid på å komme tilbake – 20 år tilsammen, sies det.

Hjemme på Ithaka satt hans fru Penelope, og ettersom ektemannen i praksis var forsvunnet, ble hun beleiret av en gjeng med ivrige friere.

Hun unnskyldte seg med at hun først måtte veve ferdig liksvøpet til sin svigerfar Laertes – men det hun vevet om dagen, plukket hun ned igjen om natten. Og slik holdt hun på helt til Odyssevs kom tilbake – og massakrerte alle frierne.

Et annet av Klingers grafiske verker er hans Brahms—Phantasie (1888-94) med undertitelen Einundvierzig Stiche, Radierungen und Steinzeichnungen zu Compositionen von Johannes Brahms – En og førti stikk, raderinger og litografier til komposisjoner av Johannes Brahms.

En av disse komposisjonene er Schicksalslied op. 54 (1871) til tekst av Friedrich Hölderlin (1770-1843).

Fremførelsen er ved hr-Sinfonieorchester Frankfurt og Collegium Vocale Gent under ledelse av∙Philipp Herreweghe.

Ihr wandelt droben im Licht
Auf weichem Boden, selige Genien!
Glänzende Götterlüfte
Rühren euch leicht,
Wie die Finger der Künstlerin
Heilige Saiten.

Schicksallos, wie der schlafende
Säugling, atmen die Himmlischen;
Keusch bewahrt
In bescheidener Knospe,
Blühet ewig
Ihnen der Geist,
Und die seligen Augen
Blicken in stiller
Ewiger Klarheit.

Doch uns ist gegeben,
Auf keiner Stätte zu ruhn,
Es schwinden, es fallen
Die leidenden Menschen
Blindlings von einer
Stunde zur andern,
Wie Wasser von Klippe
Zu Klippe geworfen,
Jahr lang ins Ungewisse hinab.

Læs også

Læs også