Ernst Josephson (1851-1906)
Olje på tre, 41,5 x 51,5 cm, Nationalmuseum, Stockholm.
Allerede som 16-åring kom Ernst Josephson inn ved Konstakademien i Stockholm der han studerte fra 1869 til 1876. Deretter fulgte utenlandsreiser, og dagens bilde er trolig malt i Paris.
Sommeren 1888 fikk Ernst Josephson diagnosen paranoia. Hans kunstneriske virke endret karakter, og fikk ingen anerkjennelse før 1890-tallet. Hans kunst fra sykdomstiden ble senere betraktet som proto-ekspresjonistisk.
Han var også aktiv som dikter, med de to samlinger Svarta rosor (1888) og Gula rosor (1896).
Faun och nymf kan gi assosiasjoner til La Flûte de Pan, den første av Claude Debussys (1862-1918) Trois chansons de Bilitis (1897), til tekster av Pierre Louÿs (1870-1925), som innledningsvis presenterte tekstene som sine egne gjendiktninger etter den greske poetinne Bilitis, en angivelig samtidig av Sapfo.
Renée Fleming synger, med Jean-Yves Thibaudet ved klaveret.
Pour le jour des Hyacinthies
Il m’a donné une syrinx faite
De roseaux bien taillés
Unis avec la blanche cire
Qui est douce à mes lèvres comme le mielIl m’apprend à jouer, assise sur ses genoux ;
Mais je suis un peu tremblante
Il en joue après moi
Si doucement que je l’entends à peineNous n’avons rien à nous dire
Tant nous sommes près l’un de l’autre;
Mais nos chansons veulent se répondre
Et tour à tour nos bouches
S’unissent sur la flûteIl est tard
Voici le chant des grenouilles vertes
Qui commence avec la nuit
Ma mère ne croira jamais
Que je suis restée si longtemps
À chercher ma ceinture perdue