Nyt

Forsikringskassen, som i Sverige svarer til den danske socialforvaltning, starter en informationstelefon på arabisk og polsk, hvor «kunderne» kan ringe direkte og slipper så for at stå i den sædvanlige telefonkø.

Samhällsnytt har fået fat i et internt brev, dateret 19. januar, som beskriver, hvorfor det nye tilbud indføres:

I dagstimerne er det ikke muligt for dem, som har behov for at ringe på andre sprog end svensk at beskrive hvilke spørgsmål de har og hvad sagen drejer sig om. Telefonsvareren forstår ikke andre sprog end svensk og den tidligere løsning var derfor at booke samtale på andre sprog.

Antallet af samtaler på de to sprog ventes at stige, ifølge brevet.

Samhällsnytt har været i telefonkontakt med en sagsbehandler i Forsikringskassen som ønsker at være anonym:

– Jeg er bange for mit job og jeg ved ikke, hvor meget man må sige åbent inden man ryger ud.

Sagsbehandleren siger, at der er meget få samtaler på polsk sammenlignet med arabisk, og hun er skeptisk overfor oprettelsen af en polsk linje.

«Det synes som om det bare er for at give mindre negativ opmærksomhed omkring araberlinjen», skriver hun i en e-mail til Samhällsnytt.

Skærmdrop fra Försäkringskassans nettside.

At arabisk kommer til at blive dominerende, bekræftes overfor Samhällsnytt af Forsikringskassens (socialkontorets) områdechef Gabriella Åstrand:

Hvor stor en andel af samtalerne kommer til at foregå på arabisk respektive på polsk ud fra jeres tidligere erfaringer?

– Vi kommer til at skabe meget større tilgængelighed og mulighed for at komme i forbindelse med Forsikringskassen ved at åbne de her linjer.

Kan du svare på mit spørgsmål?

– Arabisk kommer til at have en højere procentuel andel end polsk.

Ifølge Samhällsnytts kilde i Forsikringskassen er der gradvist sket en ændring af sprogkravene til etaten gennem årene:

– Vi får blanketter ind, som er udfyldt på arabisk og sender dem direkte til oversættelse. Ind imellem ringer de op os, selv inden de er kommet til Sverige for at spørge om, hvilke bidrag de kommer til at få.

Den nye linje lanceres 1. februar på 0771-222 333 – skønt «lanceres» er at spænde buen hårdt; ingen pressemeddelelse eller anden information om satsningen fandtes på Forsikringskassens netside mandag.

Gabriella Åstrand siger at etaten har foretaget flere nyansættelser «for at overkomme linjen»:

– Vi har rekrutteret nye folk siden december for at kunne håndtere linjen og vi fortsætter med at rekruttere.

– Det bliver cirka ti nye stillinger. Vi opnår en meget større effektivitet når vi åbner en linje til bookede samtaler, så det må absolut kunne fungere. Men hvad tænker du på, hvad er du ude efter?

Synes du, at den her satsning fremmer integration og viljen til at lære sig svensk?

– Hvordan staten ser på om man skal komme til Sverige og lære sig svensk eller ikke, anser jeg som et politisk spørgsmål, som jeg ikke vil ytre mig om som tjenestemand.

 

Køb Lars Hedegaards bog her!