Skoler i flere lande; USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Danmark, Finland, Holland og Irland vil droppe et nyt tillæg til den internationale Pisa-test, melder BBC News.
«Global kompetence»-testen skal gennemføres sammen med testene i matematik, læsning og naturfag. Den skal kortlægge «racisme», kulturel identitet og «fordomme» som led i OECDs svært udbredte Pisa-test. Pisa-testen er blevet en international standard for nær sagt hele verdens skolesystemer.
Men nu introducerer den internationale økonomiske tænketank altså en helt ny type test.
Testen er tænkt at skulle måle respekten for andre kulturer, kulturel bevidsthed, kritisk holdning til ekstremisme, og i hvilken grad man klarer at skelne mellem pålidelige nyhedskilder og «falske nyheder».
Hensigten med den nye del-test er ifølge OECD at gøre eleverne i stand til at navigere i en verden af post-truth og «ekkokamre» på sociale medier.
Testen skal også kortlægge, hvor godt ungdommen er forberedt på at arbejde sammen med mennesker fra andre kulturer, med andre meninger og overbevisninger. I tillæg skal den sikre at de «viser respekt for menneskelig værdighed» («human dignity»), og er i stand til at analysere information objektivt.
Skoler i Skottland, Australen og Canada er blandt dem, der vil gennemføre «global kompetence-testen» som lanceres i år.
Andreas Schleicher, OECDs education director, siger at uddannelsessystemerne må måles på mere end bare eksamensresultater:
Ved en tale i London i Education World Forum sagde han, at der måtte blive større opmærksomhed på “værdier”.
Ved siden af globaliseringen og fremkomsten af sociale medier, er der opstået en polarisering i holdninger, hvilket gør, at nogle teenagere står tilbage uden bevidsthed om andre menneskers holdninger.
Schleicher påpegede at nogle lande var uvillige til at blive sammenlignet på disse parametre, og at de var skeptiske overfor at gå fra at diskutere elevernes holdninger til at fremskaffe «hårde data» gennem testning.
”Jeg ser det anderledes. Den eneste seriøse måde, den eneste måde at komme i gang med at løse det her problem er at kigge på sandheden” sagde OECD´s uddannelseschef.
Mr. Schleicher sagde, at testen ville afsløre de lande, der bare lod som om, at de tager hensyn til idéerne om tolerance og inklusion.
”Hvad tænker eleverne faktisk? Hvad ved de studerende egentligt?
”Det er PISA-testens mål, at konfrontere os med den virkelige verden, ikke en verden af ord og smukke teorier” sagde han
De bedste skolesystemer er ofte dem, der er mest åbne og mangfoldige, sagde Schleicher, som nævnte Canada som eksempel