Hijabklædte modeller er bare sååå in. Alle må have en. Uanset hvilken slags produkt man ellers sælger og markedsfører. For nu sælger vi globalisme, ligestilling og godhed, ikke kedelige praktiske varer som folk trænger til i hverdagen eller lidt glamour for at pynte på den.
I denne misforståede markedsføringsstrategi kom L’Oreal lidt ud at skide. For nu at sige det på godt fransk. For hvem tror, at man kan sælge hårprodukter til kvinder uden at vise en dame med smukt hår? Well, L’Oreal, tror det åbenbart. En smuk kvinde med hijab illustrerer deres hårprodukter – «because she’s worth it».
Vi kvinder, som vel må anses for at være potentielle kunder, har ikke tænkt os at købe shampoo eller balsam fra en model med tildækket hår. Sådan er det bare. «Because I’m worth it»? No, no, you’re not, love. We cannot see you hair!
L’Oreal sælger også neglelak – her er mit tips til næste reklamekampagne.
Amena Khan fra Leicester i England blev håndplukket til L’Oreals hårplejekampagne. Hun er den første hijabklædte model de har brugt.
Men så blev det hele lidt for speget og hijabmodellen blev nødt til at stoppe efter at nogen opdagede, at hun havde lagt anti-Israel synspunkter ud på Twitter. L’Oreal har historisk set ikke det aller bedste ry når det gælder nazisme- og fascismesympatier, så dette var et bovskud.
Amena Khans twittermeldinger var som følger:
«Israel er børnemordere». Og om Allah vil, så er det kun et spørgsmål om tid før vi ser enden på Israel.
Ja, nej, dette var jo ikke så belejligt. Hun angrer selvsagt (L’Oreal betaler godt). «Diversity» er jødefrit i Amenas hijab-univers.
Hun diskriminerer ikke. Bare så længe Israel lægges øde…
Der bør vel være en ledig stilling til hende i markedsføringsafdelingen hos L’Oreal nu, for den forrige model, som var det eftertragtede transkøn (”årsagen til at jeg højst ufrivilligt er tvunget til at dele toilet med mænd på barer i Oslo”) måtte sparkes ud i september efter at hun havde skrevet på Facebook:
“Helt ærligt, så orker jeg ikke at tale om alle de racebegrundede overgreb fra de hvide mennesker længere. Ja, jeg mener ALLE de hvide mennesker.”
Munroe Bergdorf forstår stadig ikke at dette kunne tages ilde op. Reaktionerne på hendes påstand om hvid racisme bekræfter at det er sådan, mener hun.
Alle har så mange politiske meninger nu til dags! Skulle disse modeller da ikke bare være smukke og holde kæft? Hvad blev der af Tause Birgitte? De må rive sig i håret hos L’Oreal. Jeg håber i hvert fald at de gør det.
Eftersom tilstedeværelsen af hår ikke er så frygtelig vigtig i L’Oreals reklamer, så kunne de måske bruge nogle sejere damer som modeller? Hvad med de iranske kvinder, som barberer håret af for at slippe for at bruge hijab?
Endelig en som er «worth it».