Nyt

Billedet: Styrker fra Hviderusland, Rusland og Serbien trænede sammen under Slavic Brotherhood 2016-øvelsen i Serbien. Når folk med serbisk militærbaggrund får administrationsrettigheder over svenske registre, må man anse dem for kompromitteret.

Statsminister Stefan Löfven afslørede under pressekonferencen i slutningen af juli, at justitsministeriet allerede i september 2015 blev informeret om, at Transportstyrelsen planlagde at outsource driften af Sveriges infrastruktur til IBM med personer som ikke var sikkerhedsclearet.

Det var tre måneder før IBM overtog, dvs. i god tid for at standse det projekt, som risikerer at give udenlandske magter nøglerne til Sveriges infrastruktur.

– Hur de har fått och tagit emot information, det får de själva redogöra för, sade Stefan Löfven om justitiedepartementet på presskonferensen.

Men justitsministeriet nægter at svare. Det eneste Löfven gjorde var at vride sine hænder. Han fortsætter den ansvarsfralæggelse, som har været regeringens mønster hele tiden. Selv efter skandalens omfang er blevet kendt, fortsætter hans regering med at “dra sig undan”.

Dagens Nyheter har fundet ud af, at informationen må være kommet frem under det månedlige møde mellem Säpo og justits- og indenrigsministeriet, som sædvanligvis bliver ledet af en statssekretær (en politisk udpeget embedsmand) i justitsministeriet.

Flera personer med mycket god insyn i arbetet på regeringskansliet uppger dock att Säkerhetspolisen troligtvis informerade justitiedepartementet under de regelbundna möten som hålls minst en gång i månaden. Under mötena, som sker i regeringskansliets lokaler, informerar Säpo om pågående ärenden. Enligt DN:s källor leds mötena vanligtvis av antingen Anders Ygeman, som fram till förra veckan var inrikesminister, eller hans statssekreterare på justitiedepartementet.

Statssekretær var Ann Linde. Hun blev i forbindelse med omrokeringen i sommer udnævnt til handelsminister og nægter at svare på pressens spørgsmål.

Löfvens regering siger, at den ikke vil sige noget, så længe den svenske konstitutionskomité arbejder. Den skal have sit første møde 17. august og antages ikke at blive færdig med sit arbejde før et godt stykke ind i 2018. Så længe vil medierne ikke finde sig i regeringens tavshed.

Regeringens selvpålagte mundkurv øger frustrationen og irritationen hos oppositionen og medierne, som fortsætter med at grave.

Sekvensen af hændelser, som gjorde skandalen mulig, er kendt. Generaldirektør Maria Ågren underskrev en fravigelse fra loven om sikkerhedsclearing, som gjorde det muligt at overdrage arbejdet til personer, som ikke var sikkerhedsclearet. Det var ikke engang svenske statsborgere, dvs. man havde ingen mulighed for at checke dem. IBM outsourcede til andre firmaer. Sverige forærede nøglerne til landet til fremmede.

Der var personer i Transportstyrelsen som reagerede. Vi har trods alt at gøre med en gammel bureaukratisk, hvor ting skal gøres rigtigt. Säpo fik nys om sagen og forsøgte at standse overdragelsen. Allligevel blev den gennemført. I den forbindelse er der mange detaljer, pressen ønsker svar på. Ikke mindst når det gælder politisk ansvar.

När Säkerhetspolisen informerade regeringskansliet i september 2015 var Transportstyrelsen mitt uppe i arbetet att föra över it-driften till IBM. I november samma år varnade Säpo myndigheten för riskerna med det och rekommenderade ett omedelbart stopp. Månaden därpå tog IBM över it-driften trots varningarna vilket ledde till att Säpo efter årsskiftet, i januari 2016, inledde en förundersökning. Ann Lindes dåvarande chef, inrikesminister Anders Ygeman, har sagt att det var i samband med det som han själv fick kännedom om säkerhetsläckan.

Hvis Löfven og hans regering tror de kan få skandalen til at gå over ved at udskyde at forholde sig til den, tager de grundigt fejl. Jo længere de venter – jo hårdere vil de falde. Skandalens omfang – ikke et dækkende ord – er så stor, at det tager tid, før det synker ind. Flere berørte vil tale med pressen. Regeringen er allerede i defensiven.

Når the shit hits the fan, som man siger på engelsk, sker det, at den skyldige skal lægge alle kort på bordet. Det gør Löfven ikke, og det kan komme til at koste ham ikke bare magten, men også æren.

Han har spillet hasard med rigets sikkerhed.

Medierne er pludselig ikke så lydige. Selv SVT konstaterer, at den politiske skandal vokser.

– Ja, den politiska skandalen i detta har vuxit i och med att vi nu har fått veta att EU-minister Ann Linde är den i Stefan Löfvens nuvarande regering som först fick vetskap och kännedom om skandalen på Transportstyrelsen.

Alliancen kan komme til at kræve, at hun også hun må gå. De har fortsat mistillid til forsvarsminister Peter Hultqvist.

Hvad er der tilbage af regeringen, hvis fire ministre må gå

Serbisk militær havde administrationsrettigheder

En tidligere serbisk militærmand, Aleksandar Vulovic, fik de fulde administrative rettigheder til Transportstyrelsens registre, kan Nyheter Idag fortælle.

Så sent som 21 oktober 2015 gjordes en beställning om att även en Aleksandar Vulovic på det serbiska företaget NCR skulle få administratörs­­rättigheter. Anledningen var att NCR var underleverantör till IBM som Transportstyrelsen skulle outsourca verksamheten till. Den 9 november utfördes beställningen och Vulovic kunde sitta i Serbien och logga in som administratör på Transport­styrelsens IT-nätverk där bland annat hela det svenska militära fordons­registret finns.

Vulovic har en profil på Linkedin där han i sitt CV är öppen om sina tidigare arbetsgivare. En av dem sticker ut från mängden: Serbiska militären.

Från januari 1995 till mars 2005, i drygt tio års tid, var Vulovic sergeant på telekommunikations­centrumet på flygbasen Batajnica i Belgrad – Serbiens största flygbas. I hans arbetsuppgifter ingick bland annat att installera och underhålla avancerad telekommunikations­­utrustning.

Serbien og Rusland øver fortsat sammen. Det Serbien ved, ved Rusland.  Når nogen siger, at man ikke kan vide, om noget er kompromitteret er det useriøst. Enhver sikkerhedsansvarlig vil gå ud fra, at alt er kompromitteret, herunder numrene på svenske militære køretøjer.

Man tror næsten ikke det, man læser:

Av Säpos förundersökning framgår att informationen i Transportstyrelsens IT-system lagrades okrypterad. Vidare visar förhör med personal på myndigheten att de själva inte kände till vilken information som var skyddsvärd och vilken som inte var det.

Skandalen vidner om et forfald i den svenske forvaltning, som rækker langt ud over en enkelt chef. Regeringen fik oplysninger, men undlod at reagere. Skandalen vil blive ved med at rulle.

 

http://www.dn.se/nyheter/politik/regeringskansliet-lagger-locket-pa-om-it-skandalen/?forceScript=1&variantType=large

Väljarnas dom efter IT-skandalen: Både regeringen och alliansen har misskött sig