Nyt

Ambrogio Cartosio, statsadvokaten i Trapani på Sicilien.

 

NGO-organisationen, Jugend Rettet, har ved flere lejligheder taget migranter ombord på skibet Iuventa, som ikke var i havsnød, siger Trapanis stats­advokat, Ambrogio Cartosio, til pressen onsdag eftermiddag. La Repubblica skriver at det efter anklagemyndighedens vurdering handler om en stiltiende overenskomst mellem menneske­smuglerne og den tyske NGO-organisation, men ikke nødvendigvis om direkte forbindelser.

Tilrettelæggelse af ulovlig indvandring. Det var på baggrund af dette anklage­punkt mod endnu ikke identificerede personer, at stats­advokat­en i Trapani bad om beslag­læggelse af det tyske NGO-skib Iuventa, som blev standset i tirsdag aften af kyst­vagtens patrulje­skibe og bragt til havnen på Lampedusa for kontrol. En fore­spørgsel som efter­forsknings­dommer Emanuele Cersosimo imødekom.

«Det er klarlagt – forklarede Cartosio – at selv om dette fartøj i nogle tilfælde har grebet ind for at redde menneskeliv, har disse operationer i flere tilfælde ikke fundet sted, fordi der foreligger en umiddelbar trussel mod liv og helbred. Migranterne er blevet eskorteret af de libyske menneske­smuglere, og ikke langt fra kysten er de blevet overdraget til mandskabet, som tager dem ombord på Iuventa. Det drejer sig altså ikke om migranter, som bliver «reddet», men snarere samlet op – man kunne sige afleveret.»

I lyset af det, som nu også ser ud til at være kendsgerninger, der holder i retten, har man efter statsadvokatens opfattelse at gøre med  facilitering af ulovlig indvandring – menneskesmugling med andre ord, eller i det mindste medvirken til samme.

Cartosio tilføjede, at det ikke er økonomiske interesser, som motiverer mandskabet på Iuventa, med mindre image og donationer til NGO-en falder under den kategori.

Corriere della Sera skriver, at Cartosio henviser til tre episoder, hvor skibet er involveret – 18. og 26. juni samt 10. september 2016. Men der er flere, som ifølge stats­advokaten

«bidrager til at underbygge at dette er en rutinemæssig adfærd».

Det er rimeligt at forvente, at en dommer også ville betragte det som sådan. Men indtil videre er der ingen anholdte eller sigtede.

Om det vil ske, er endnu ikke klart. Måske er det heller ikke nødvendigt for at standse trafikken med det aktuelle skib. En berettiget mistanke om fare for gentagelse af de illegitime handlinger, kan være nok til at fortsat at holde skibet beslaglagt.