Kunstbilde

oude_vrouw_in_gebed_bekend_als_het_gebed_zonder_end_rijksmuseum_sk-c-535
Nicolas Maes (1634-1693)
Olje på lerret, 134 x 113 cm, Rijksmuseum, Amsterdam.

Nederlandsk titel: Oude vrouw in gebed, bekend als ‘Het gebed zonder end’– (Gammel dame i bønn, kjent som “Bønnen uten ende”

Rijksmuseums nettsider karakteriseres Nicolaes Maes som en av Rembrandts dyktigste elever. Frem til ca. 1660 malte han for det meste genrebilder, men senere konsentrerte han seg vesentlig om portretter.

Dersom man skal forsøke seg på en tolkning av bildet, kan det forsøksvis antydes at det fremstiller konflikten mellom det verdslige og det åndelige – en illustrasjon av synoptikernes ord om å gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er. Det enkle måltidet består blant annet av brød og fisk (som flere ganger nevnes i NT), og i nedre høyre hjørne kan vi se en representant for det ytterst verdslige, som sikkert vil ha en bit av fisken.

I Matthaeus 6,11 heter det:

τον αρτον ημων τον επιουσιον δος ημιν σημερον (ton arton imón ton epiousion don imin simeron)

I Dansk Bibel 1933: Giv os i dag vort daglige Brød.

I Norge vil kanskje mange erindre dette fatet fra Stavanger Flint.

004_medium

Ét svar til “Gammel dame ber bordbønn (c.1656)”

  1. arcil siger:

    En bønn uten ende?

    Emil Rittershaus (1834 -1897)

    Gebet

    Nicht fleh’ ich um den Segen ew’gen Glückes,
    Nicht fleh’ ich um ein flüchtig Erdengut.
    Gieb, Ew’ger, nur im Stürmen des Geschickes
    Dem Geiste Kraft und meinem Herzen Mut!
    Den Pfad des Rechtes lass mich ruhig schreiten,
    Ob still die Luft , ob wild die Stürme wehn,
    Und eines gieb mir, Gott, zu allen Zeiten:
    O, die ich liebe, lass mich glücklic sehn!