San Fransiscos lærerforening, der organiserer over 6000 lærere på byens folkeskoler, har på fagforeningens hjemmeside offentliggjort en ny undervisningsplan, der udstikker retningslinjer for, hvordan lærerne skal håndtere undervisningen efter præsidentvalget.
Læseplanen, der bl.a. betegner den kommende præsident som en: “…racistisk og sexistisk mand”, der blev præsident “…ved at lefle for en kæmpe racistisk og sexistisk hjemmebase” er udarbejdet af Fakhra Shah, en samfundsfagslærer, som skrev den få timer efter det stod klart, at Trump havde vundet præsidentvalgtet, som en hjælp til kollegerne, der nu stod med store problemer med at svare på elevernes spørgsmål om og bekymringer over, hvordan det kunne gå til, at Trump kunne blive valgt.
Et af de råd, som undervisningsplanen indeholder er at undlade at fortælle, at Hillary Clinton rent faktisk tabte valget:
“DO NOT: Tell them that we have LOST and that we have to accept this. We do not have to accept ANYTHING except that we must and will fight for justice against an unjust system and against unjust people.”
Et andet råd er at tillade eleverne at bruge eder og forbandelser, når de udtrykker deres harme over, at Trump skal være præsident, for som det fremgår:
“you would too if you have suffered under the constructs of white supremacy or experienced sexism, or any isms or lack of privilege.”
Noget overraskende har de kommunale myndigheder ikke taget afstand fra den temmelig kontroversielle undervisningsplan. Således udtaler skoledistriktets talskvinde, Gentle Blythe, at undervisningsplanen ikke er obligatorisk og heller ikke er en del af de officielle læseplaner – men der bliver ikke taget afstand. Nærmest tværtimod:
“Educators are entrusted to create lessons that reflect the California standards, support students’ social and emotional well-being and foster inclusive and safe school communities,” she said in a statement that neither praised nor rebuked the lesson plan. San Francisco schools serve diverse populations and teachers are encouraged to include multiple perspectives in lessons.”
Det republikanske parti i San Fransisco har reageret i skarpe vendinger og kaldt undervisningsplanen for utilstedelig propaganda, der ikke bare dæmoniserer Donald Trump, men også alle dem, der har stemt på ham.
Men det gør ikke indtryk på lærernes fagforening, the United Educators of San Francisco, der bakker op om Fakhra Shah og hendes undervisningsplan. Formand for foreningen, Lia Blanc roser Fakhra Shahs skrivelse og udtaler, at når House Speaker Paul Ryan kan kalde Trumps kampagne for racistisk og sexistisk – så kan lærerne også bruge de udtryk i undervisningen:
“There is a time and a place for using words that match action, to stand up and defend themselves, and speak out for themselves and make a difference.”
Det er uklart, hvor mange lærere, der rent faktisk har benyttet sig af den nye undervisningsplan, men der har ikke været forlydender om lærerprotester mod den. Det er meget bekymrende, da der siden valget er kommet adskillige historier om overfald på Trump-tilhængere – også blandt skoleelever og studerende. Senest blev en 15-årig Trump-tilhænger gennemtævet af mindst 4 andre elever på Montgomery High School in Rockville, Maryland.
Historien afslører, at amerikanerne kan tydeligvis ikke længere kan kræve, at undervisningen i deres folkeskoler skal være politisk neutral – og hvad værre er, at lærerne legaliserer udskamning og i sidste ende vold mod de børn og unge, der ikke deler deres politiske observans.
Hvornår har man sidst set noget tilsvarende på højrefløjen?
http://Montgomery High School in Rockville, Maryland
http://www.breitbart.com/california/2016/11/17/anti-trump-san-francisco-teachers-union-prepares-curriculum/