Kommentar

Over hele Vest-Europa handler det i disse dage om grænsesetting overfor islam. Enten det er sikkerhedsmæssig eller regulering af det sosiale liv. Vesteuropæiske myndigheder forestår at de må foretage sig noget, men ligger langt efter udviklingen.

I Norge la et udvalg fra sentrum-venstre-partierne onsdag frem et forslag til regulering af tildækking: Niqab skal forbydes i skoler og offentlig sektor. Man vil ha retningslinjer som går mod hijab i børneskolen. Men man rygger tilbage for forbud.

En af de mest kendte muslimske samfundsdebattører, Bushra Ishaq, rykket ud og var ked af at Kristelig Folkeparti ikke ville forsvare sekularismens ret til at praktisere sin religion. Det skal være frihed for alle. Islam må ikke diskrimineres.

Ishaq nægter at indse at slik dagens system fungerer er det islam der trækker det lengste strå. Muslimers rettigheder går på bekostning af andre, både muslimer og ikke-muslimer må indrette sig efter troens forskrifter. Slik krymper friheden for alle.

Denne kausalkede er åpenbar for alle der har levet i det flerkulturelle Europa. Men ikke for muslimerne. Det er svært at sige om de selv tror på hvad de selv sier. Trolig er det forkert spørgsmål. Trolig er det ikke i stand til at diffrensiere og se sagen fra et objektivt perspektiv. Det handler hele tiden om dem, ikke de andre. Det at se sagen fra andres synspunkt er for dem at underordne sig andre, og det har de ikke lov til.

Dermed er samfundet stuck. Modsætningerne tårner sig op.

En representant fra Socialistisk Venstreparti, der ledet udvalget, turde for første gang si at hijab ikke har noget på børn at gøre. De har ikke forudsætninger for at gøre sig op en mening. Hvis de går med hijab er det god grund til at tro at det skyldes voksen påvirkning.

TV-avisen havde fundet frem til en 9-åring der havde taget hijaben på. Hun sa det skyldtes koranskolen og venninner. Moren gikk uden slør, men havde ingenting imod at datteren gjorde det. Hvorfor sender en utildekket mor sin datter på koranskole?

Pigen sa hun gjorde det “for islam”. – Men hvorfor skal et symbol på Allah ind i skolen, spurgte programleder.

– Fordi barnet vil være nærmere Allah, svarte en tildekket kvinde.

Man mærket ubehaget spre sig. Det lyder ikke lige godt længer.

Samtidig fik vi historien om en bachelor i sygepleje der på sin praksisplads havde nægtet at servere svin og alkohol. Sagen ble sendt over til Rådet for sygepleieetik, der konkluderte med at en student ikke kan reservere sig mod bestemt type mad eller nægte at vaske pasienter af modsat køn.

Rådet sa at alle pasienter har ret på at blive behandlet med verdighet og respekt.

M.a.o Rådet satte hensynet til pasienten over hensynet til sygepleierens religion. Det er ud fra muslimsk opfatning en krenkelse og diskriminering.

Det vil ta et stykke tid før Råd som det for sygeplejen forstår rækkevidden av sine afgørelser. Enten forstår man og står fast, eller så vil man falle for fode og give efter. Det er ingen mellemting. Konservative muslimer vil presse på for at få vedtakene omstøt.