I et samfund, som har givet afkald på sin identitet, omtaler Norges statsminister Erna Solberg muslimer som «vor tids jøder», mens kristendommen anses for at være et tegn på højreekstremisme. Og en tidligere leder af de svenske socialdemokrater mener, at det ikke vil være nogen katastrofe, hvis alt svensk og svenskerne selv skulle forgå. Det ligger helt udenfor deres forestillingsevne at indse, at den vestlige levemåde, som de selv nyder godt af, eksisterer på bestemte betingelser. Den afhænger af en kultur, som udgår fra et folk, ikke af, hvad en stat måtte beslutte.
Det har længe været mere end tydelig, at vi har ledere, som overhovedet ikke forstår sammenhængen mellem, hvad de udtænker, og konsekvenserne i den virkelige verden. Vi skal nok ikke forvente, at politikerne ligger søvnløse om natten over at høre, at det netop var en af de kvoteflygtninge, som de selv har stemt ind i landet, der ødelagde et eller flere liv – selv om ofrene for voldtægterne, volden eller andre krænkelser lige så godt kunne have været deres egne børn eller dem selv endog. Sagen i Kongsberg indbyder til refleksion over, hvad der er karakteristisk for vor tids måde at tænke på.
“Hvad er du mest bange for?” bliver borgermesteren i Kongsberg spurgt om, efter at en ung kvinde på 20 år var blevet trukket ind et hus med asylansøgere og udsat for gruppevoldtægt.
Privat må det være, at der sker familie og venner, som jeg holder af, noget ondt. Politisk må det vel være, at Høyre/Frp.-regeringen bliver genvalgt ved Stortingsvalget i 2017.
Ordfører Kari Anne Sand virker ude af stand til at tænke klart om de stærke følelser, som folk har for at beskytte deres nærmeste. Som om det private og det politiske var to helt adskilte sfærer, udtaler hun, at det værste, der kan ske, er at partierne, som vil begrænse truslen mod hendes familie og nære venner, skulle beholde magten.
Når de, som er ukritiske over for indvandring, går ud i medierne og siger «Frygt ikke!» efter angrebet mod Bataclan og overgrebene i Køln, så er det også en måde at sige at truslen ikke angår dem selv — at den ikke rækker ud over andre end dem, som blive ramt direkte. På den måden siger de også, at det, som sker for andre, umulig kan have noget med dem selv at gøre. De benægter enhver lighed, som kunne minde dem om et forpligtende fællesskab også kaldet samfund.
Det handler om, at det kristne ideal om din næste er blevet erstattet med den fremmede. Mistænkeliggørelsen af kristendommen er ikke tilfældig eller noget bare tidstypisk. Idéen om, at man har et specielt ansvar over for den og dem, som står en nærmest, er i bedste fald suspekt i værste fald racisme – og helst det sidste.
De 1200 piger og kvinder, som blev udsat for seksuelle overgreb i Tyskland nytårsaften, bliver på den måde fremmedgjort, som om det hele var fiktion. For at naturalisere den fremmede som medborger, har man måttet fremmedgøre selve tilværelsen. Vi er godt i gang.
Dette er ikke humanisme. Humanisme er per definition ikke relativistisk. Den kræver et absolut: en underkastelse og ansvarliggørelse overfor ens plads i verden og fremfor alt over for ens medmennesker.
Milan Kundera skriver i Tilværelsens ulidelige lethed om medfølelsen som andenrangs i følelseshierarkiet. Dette giver intuitivt mening i dag.
I et gudløst samfund kan medfølelse ikke bestå i noget større end at være en materialistisk velgører for den, som anses for at være dårligere stillet, end man selv er (jf. indvandring og bistand). Sjælen forstås sådan, som Hegel beskriver det i nogle af sine mindre kendte værker: noget, som kun forholder sig i relation til sig selv. Den er ikke i stand til bedømme sig selv som en del af et større skaberværk, som en del underordnet en større helhed, hvor man egentlig ikke fuldt ud kan gøre krav på æren for alle de ting, man har, fordi det bedre kan og bør beskrives, som noget man får.
Hvis man ikke har et begreb om, at medfølelsen udgår fra noget højere end en selv, vil den eneste måde, som man virkelig kan give på, være at give fra sig selv eller ens egne. På den måde har man også mistet grebet om, hvad der virkelig er op til en selv at give.
Det bliver til et nulsumsspil, hvor selvudslettelsen bliver den frelsende gerning for den fremmede.
Således kan man fx bestemme sig for at give land og formue bort til fremmede folk og til og med tro, at det er ens ret at gøre det.
Men dette er ikke mørke refleksioner, selv om vi undersøger mørke tanker. Der findes da ikke noget mere naturlig unaturlig end den kærlighed, som fortaber sig i fantasien om den fremmede og undertrykker næstekærligheden. Det er næstekærligheden, som bærer samfundet fra dag til dag.
Der er rigtignok forskel på den næstekærlighed, som vi kender fra kristendommen, og så den, som er baseret på at elske Gud på en måde, som bare tjener til at hade mennesker – sådan, som den algeriske forfatter Boualem Sansal beskriver kærligheden til Allah.
Georges Rouault