Det Kongelige Teater viser for tiden Christian Lollikes ‘Uropa’, en såkaldt asylballet med ‘en gruppe asylansøgere’ der har fået stillet en scene til rådighed, og lavet en forestilling om deres situation, liv og fremtid, som det så smukt lyder i den officielle presseomtale. De ti flygtninge blev udvalgt i samarbejde med Dansk røde kors, og hensigten kan ingen være i tvivl om. Følelsesporno fra en tilsyneladende uudtømmelig kilde.
Der opstod dog hurtigt problemer, som man kunne læse i Politiken, for et par uger siden.
“Siden er to blevet udvist efter afslag på deres ansøgning, en tredje er gået under jorden i udlandet, mens en fjerde er blevet arresteret og udvist af Danmark. De seks tilbageværende flygtninge fortæller om deres møde med Danmark og det danske asylsystem. Til rådighed står balletdansere, kostumer og musik. …
Christian Lollike, har du et politisk budskab med forestillingen?
‘Dybest set er det blot at give flygtninge ordet…’.”
I går havde Politiken nyt om forestillingen, og forhistorien er skrevet ud. ‘Uropa’ ændres ‘på baggrund af anmelderkritik’, så temaet inkluderer en tvivlen på ‘asylansøgernes udsagn’ – Asylballet ændret på grund af anmelderkritik
“Kun få dage efter premieren på ‘Uropa – en asylballet’ på Det Kongelige Teater i sidste uge har instruktør Christian Lollike og holdet bag nemlig ændret radikalt på forestillingen, der spilles af en gruppe asylansøgere og en gruppe balletdansere.
Det sker, siger Christian Lollike, på baggrund af anmelderkritik. Han ønsker dog ikke at fortælle, hvilken eller hvilke anmeldelser der har fået ham til at lave ‘Uropa’ helt om.
‘Der manglede en tvivl på asylansøgernes udsagn. Nu har tematikken ændret sig fra at ville fortælle deres historie til at handle om, hvem af de her asylansøgere vi tror på, og hvad de skal levere for at fortælle en overbevisende historie. …’, siger Lollike…”
En identisk udlægning kan læses på DR.dk, der også havde talt med instruktøren.
“Lollike forklarer i et interview til P1 Eftermiddag de nye ændringer:
– Det havde en naivitet, men det formåede ikke helt at formulere det dilemma, som publikum sidder med i forhold til ‘Uropa’ og hele den europæiske situation. Og det dilemma har vi nu arbejdet tilbage i forestillingen.”
Christian Lollike, Politiken og DR flytter fokus, for det var naturligvis ikke anmelderkritik der fik Lollike til at ændre forestillingen, men det faktum, at hele 40 procent af Lollikes flygtninge viste sig ikke at være asylberettigede. Det gør det overordnede budskab utroværdig, selv for Politiken-læsere, der vel sagtens foretrækker historien om den selvkritiske teaterinstruktør.
Det Kongelige Teater modtager mere end 500 mio. skattekroner årligt.
De personer der er sat til at administrere de 500 millioner tildelte skattekroner er ikke deres ansvar værdige, fjern disse personer omgående og skær i skatteydelserne så de passer til et klassisk program, resten må det Kongelige selv skaffe, penge bevilget til kultur skal ikke havne i flygtninge/velfærdsmigranters lommer, forbyd islam i Danmark.
Godt han har valgt en der er skin og ben, 99% ser ellers velnærede ud.