Nyt

I 2011 indførte den røde regering, en ny særordning der gjorde at ‘småkriminelle’ 15-17 årige undgik at få en plet på straffeattesten, hvad skulle fremme deres muligheder på jobmarkedet. Et symptom på det konsekvensløse samfund, og det stopper selvfølgelig ikke her.

En netop offentliggjort analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd problematiserer, at den nye gymnasiereform, kræver et gennemsnit på 4 i dansk og matematik til folkeskolens afgangsprøve, for at få adgang til gymnasiet. En karakter der gives for “den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler”, som det er formuleret af Undervisningsministeriet.

“Et krav på 4 vil ramme nogle mønsterbrydere”, fortæller chefanalytiker Mie Dalskov Pihl, og pointerer at de nye adgangskrav vil ramme indvandrere og efterkommere uforholdsmæssigt hårdt. Mere i Politiken – Karakterkrav til gymnasiet vil gøre skade på integrationen.

ANNONSE

“Unge indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande står til at blive de helt store tabere, når adgangskravet for at komme i gymnasiet bliver fastlagt i løbet af foråret med gymnasiereformen. Meget tyder på, at adgangsbilletten til gymnasiet bliver 4 i snit i matematik og dansk.

27 procent af de indvandrere og efterkommere, der bliver studenter, har nemlig ikke et gennemsnit på 4 i dansk og matematik fra folkeskolen, når de begynder i gymnasiet. De vil altså fremover falde for adgangskravet.

Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), der bygger på karaktererne fra folkeskolens afgangsprøve blandt studenter, der færdiggjorde deres gymnasiale eksamen i 2014. …

Vibeke Jakobsen, ph.d. og seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, hvor hun blandt andet forsker i integration, siger, at et karakterkrav på 4 ‘risikerer at forstærke en ulighed, der var der i forvejen’.”

ANNONSE

Ét svar til “Rød tænketank: Gymnasiereformens middelmådige adgangskrav skader integrationen, forstærker ulighed”

  1. F. Holmgang siger:

    Hvis de såkaldte “mønsterbrydere” ikke engang kan mønstre et firtal i dansk og matematik, hvad fanden skal de så på universitetet (hvor der undervises på dansk, og stort set alle nyttige uddannelser gør brug af matematik)? Det er trods alt det en studentereksamen er til for, at gøre en klar til at læse på uni.